Jeg
starter denne gang med en stor opfordring til at besøge klassens hjemmeside!
Vi
sluttede jo vores forrige emne af med at alle elever fik skrevet et eller flere
eventyr, hvor de skulle vise, at de havde lært de forskellige eventyrtræk at
kende.
Eventyr skal jo som bekendt læses eller fortælles, så vi besluttede at invitere os selv på besøg i 1. klasse. Det blev et glædeligt gensyn med Anette og en hyggelig time med oplæsning af egne eventyr og med ivrige lyttere fra 1. klasse. Der er billeder på vores hjemmeside.
Eleverne
fik i den forløbne periode læst og bearbejdet 7 – 8 forskellige eventyr i
fællesskab. Der blev desuden tilsammen læst cirka 120 eventyr og skrevet 35 –
40 af eleverne, så vi var meget aktive.
Vi
var så heldige, at vi et par gange i forløbet fik besøg af Joan Henriksen. Joan
er jo vores afdelingsleder, og hun benyttede på denne måde en lejlighed til at
lære børnene at kende. Det var alle rigtig glade for.
På
hjemmesiden er vores ugeplan for uge 8 – 14 blevet opdateret. Det sker jo som
forhåbentligt bekendt 5 – 6 gange om året. Hvis man ikke selv har mulighed for
at se den, må eleverne printe den ud på skolen.
Vi
starter igen med diktat hver onsdag, så nu er det med at huske at træne
ordene, få lavet opgaverne og endelig få rettet evt. fejl.
Vores
store emne i den kommende tid bliver et emne omkring Astrid Lindgren og
hendes forfatterskab. I de første par uger har vi været så heldige at få
skaffet nogle Astrid Lindgren miljøer fra Amtscentralen. Jeg tror børnene vil
være optaget af det, og I får mulighed for at kikke med i forbindelse med skole / hjemsamtalerne den 9. marts.
I
har mulighed for at se en udførlig beskrivelse af vores emne i forlængelse af
februar -månedsbrevet på klassens hjemmeside.
Klassen
læser indtil påske forskellige Astrid Lindgren bøger på skolen og hjemme. Der
vil blive små skriftlige opgaver samt opgaver i forbindelse med bøgerne.
Disse
lektier vil blive til mandag + fredag. Lektier skrives stadig på tavlen!!
Eleverne skal stadig læse mindst et kvarter hver dag. De skal udfylde og aflevere en oversigt til mig hver anden uge. I skal huske at skrive under og meget gerne opmuntre børnene til denne fortsatte meget vigtige læsning.
Tilmelding til skolehjemsamtale den 9. marts:
__________________________________________________________________________
Elevens
navn:______________________ Underskrift:____________________________
14.45 – 16.00 |
|
16.00 – 17.00 |
|
17.00 – 18.00 |
|
18.00 – 19.00 |
|
19.00 – 20.00 |
|
Børnene bedes aflevere tilmeldingen senest den 3. marts, og de vil få besked med hjem om endeligt tidspunkt den 6. marts. Sæt venligst så mange kryds som muligt..
----------------------------------------------------------------------------------------------
Astrid Lindgren – et forfatterskab
4. klasse 2006
- dog afbrudt af
renæssanceugen i uge 11
Indhold og materialer
|
6
forskellige oplevelsesrum fra Amtscenteret for undervisning i Viborg Amt. (opstilles
i uge 8 – pilles ned i uge 11) Oplevelsesrummene
dækker nedenstående områder. Astrid
Lindgrens forfatterskab: (
Astrid Lindgren sange, Tjulahop – spil, Lindgrens liv og bøger / på svensk,
video, forfatterweb, internetsider om Astrid Lindgren og hendes forfatterskab
) KLOGETRÆ Emil
fra Lønneberg: Træ – eller grenstumper til træmænd m.m. Pippi
Langstrømpe:
Gulvtæpperester / måtter til jorden er giftig Brødrene
Løvehjerte:
Forhindringer til Katlagrotten Ronja
Røverdatter:
Materialer til fremstilling af rumpenisser. Båndoptager til forårsskrig.. Suser
min lind, synger min nattergal: Puder, tæpper, båndoptager Forskelligt
udvalg af Astrid Lindgren bøger til et litterært Astrid Lindgren læsekursus. Forskellige
film og spil. |
Undervisningsmål og fagligt indhold |
”
Vi legede og legede og legede, så det var mærkeligt, at vi ikke legede
os ihjel,” skriver Astrid Lindgren i sine erindringer. Vigtige faglige felter i arbejdet.
|
Organisationsformer – og arbejdsformer / arbejdsplaner. |
De
to – tre første uger vil vi bruge
meget tid i SANSERUMMENE. I
forbindelse med disse rum skal der arbejdes med nedenstående områder. Der
arbejdes i perioder på tværs af klasserne, så eleverne får så meget udbytte
af sanserummene som muligt. Eleverne
opdeles i grupper, så de på skift når alle sanserum. Eleverne
læser og skriver i klassen / på computeren/ i grupper samt oplever i
sanserummene. Til
eleverne: Du
skal læse og lære om Astrid Lindgren i forskellige sanserum alene og sammen
med kammerater Du
skal læse forskellige bøger af Astrid Lindgren ( Litterært læsekursus) Du
skal lave forskellige opgaver i forbindelse med din læsning. Nogle opgaver
laves parvis, andre i grupper og atter andre laves alene. Du
skal høre historier og musik og se film. Du
skal klæde dig ud og lege Du
skal skære træmænd og skrive i Mor Almas blå stilehæfte Du
skal fortælle om dine egne skarnsstreger, og du kan lægge et Emil puslespil Du
skal rette Pippis brev og skrive løgnehistorier Du
skal regne plutifikation og danse til ” Her kommer Pipppi … Du
skal ”løfte en hest på tid”og lege jorden er giftig.. Du
skal måske vende pandekager i luften.. Du
skal lege en tingfinderleg og vise og fortælle om tingene Du
skal skrive et nyt kapitel om Pippis oplevelser.. Du
skal være direktør på et forlag, der udgiver børnebøger.. Du
skal sende hemmelige breve med ”brevduer” og med email mellem Kirsebærdalen
og Rosendalen. Du
skal befri Orvar fra Katlagrotten ( labyrint), skrive om din tur i grotten og
løse opgaver parvis eller i grupper Du
skal bygge Mattisborgen og lave rumpenisser samt optage dit forårsskrig på
bånd..( udendørs TAK) Du
skal i et puderum høre historien ” Suser min lind ” ledsaget af et musikstykke. Du
skal finde kloge, smukke, spændende citater til et fælles klogetræ Du
skal lave quiz, tipskupon, fup eller fakta eller jeopardy, så du kan teste
dine kammerater og se, hvor godt et kendskab de har fået til Astrid Lindgren
og hendes forfatterskab. Du
skal høre og læse svensk samt tegne svenske frimærker med Astrid Lindgren
figurer |
Evaluering af elevernes læring |
Løbende
og afsluttende evaluering med blandt andet:
-
Er der noget af det du har lært, som er særlig vigtigt? - -
Hvad klarede du bedst undervejs? |
Evaluering af undervisningen |
Har
klassernes arbejdsindsats været tilfredsstillende? Hvordan
er det gået med samarbejdet? Eleverne imellem – klasselærerne imellem! Har
der været udfordringer til alle elever, og har vi lærere hjulpet hinanden med
forberedelserne? Har
det været SJOVT for både børn og voksne, og har vi brugt hinanden fornuftigt? Praktisk
organisering? 60 børn – har vi nok materiale? Har vi været gode til at give
hinanden ideer? Fælles Klogetræ.. |