April - hilsen 4.b 2006

 

Vi er nu startet på vores faglige læsekursus, som vi fortsætter med i de næste tre uger.

Børnene skal både hjemme og på skolen læse om konkrete og virkelige emner. Vi har lånt et omfattende fagbibliotek skrevet for børn, og det er så målet, at eleverne  gennem arbejdet med bøgerne og de tilsvarende opgaver bliver  fortrolige med fagbogsgenren.
De træner og udvikler desuden læsekompetencer og strategier, der udvikler deres evne til at tilegne sig viden fra fagbøger og fagtekster.

Eleverne udvikler en begyndende bevidsthed om, at forskellige læseformål kræver forskellige læsemåder.

Med udgangspunkt i opgaverne til fagbøgerne trænes og udvikles færdigheder inden for forskellige læsemåder: skimming, punkt-, oversigts- og nærlæsning.

Bøgerne er flot illustrerede og indeholder redskaber, der kendetegner en god fagbog:
Indholdsfortegnelse, kapiteloverskrifter, ordforklaringer, statistisk materiale, hjælp til informationssøgning og stikordsregister.

Der er opgaver til alle bøger og de bruges til at tjekke elevernes indholdsforståelse og vægter træning af genrebevidsthed, forforståelse, læsestrategier, informationssøgning og refleksionsevne.

Vi vil i forbindelse med vores faglige læsekursus også arbejde med fagtekster på www.danske-dyr.dk + www.verdens-dyr.dk . Her vil eleverne søge oplysninger om interessante dyr samt skulle besvare en quiz. Der er mulighed for at arbejde på to niveauer, så der skulle være udfordringer til alle.

 Vi arbejder med fagligt læsekursus i alle dansktimerne mandag, torsdag og fredag.

 

LEKTIER:

Hver elev skal arbejde i cirka en halv time med sin bog + opgaver til ovenstående tre dage. Diktatforberedelse til onsdag.!

Eleverne skal på denne måde selv være ansvarlige for, at de får lavet deres ting, men det ville da være en god idé, at følge lidt med i deres arbejde og prøve at vurdere deres arbejdsindsats.

De første par gange har de arbejdet meget interesseret og med en rigtig god indsats.

Eleverne skal notere alle de læste bøger på et udleveret ark, og ved læsekursets afslutning, tager jeg alle besvarelser med hjem til gennemsyn.

 

Se venligst nedenstående brev fra sundhedsplejen. Vi er så vidt vides ikke plaget af lus i øjeblikket, men derfor er det jo godt at være lidt forberedt, og måske kan vi ved at følge opfordringen forhindre at fremtidige luseangreb bliver alvorlige.

 

 

Christa

 

Fra sundhedsplejen:

 

At leve med lus.

I september 2005 offentliggjorde Skadedyrslaboratoriet en undersøgelse, der viser, at Nix og Priorderm, som vi ellers har regnet med var de eneste sikre lægemidler mod lus, nu ikke længere virker særlig godt.  Man ved også at lusene for det meste overlever behandling med alle de andre ting, der i tidernes løb er blevet forsøgt anvendt som lusemiddel, så som Tea Tree Oil osv. Dette gør, at vi bliver nødt til at begynde at tænke i nye baner:  Den eneste sikre måde til udryddelse af lus er kæmning.

Det er en kendsgerning, at  2 hoveder skal være i  tæt kontakt for at man kan blive smittet med lus. Men hvis man tænker på danske børns hverdag, er det tilfældet i rigtig mange sammenhænge. Det kan være derhjemme sammen med søskende, i dagplejen, i børnehaven, i skolerne, i skolefritidsordninger i fritiden med kammerater, i foreninger osv. osv.  Derfor er det vigtigt mindst én gang om ugen at undersøge for lus. Jo hurtigere man finder lusene, jo lettere er det at slippe af med dem igen.

 En ting ligger altså fast: det er derhjemme man skal have fat i lusekammen. Det er nødvendigt at kæmning for lus bliver lige så almindelig en del af hverdagen med børn, som at de skal vaskes, have børstet tænder, vasket hår osv. Hvis man samtidig gør kæmningen til en hyggestund, hvor man fx hører en god historie, vil det for de fleste børn opleves som vældig rart at blive ”nusset” i hovedbunden.

Først når alle forældre bliver bevidste om, at det er derhjemme indsatsen skal gøres,kan vi komme luseplagen til livs.

 

Venlig hilsen   Sundhedsplejen