Vi
er nu startet på vores faglige læsekursus, som vi fortsætter med i de næste tre
uger.
Børnene
skal både hjemme og på skolen læse om konkrete og virkelige emner. Vi har lånt
et omfattende fagbibliotek skrevet for børn, og det er så målet, at eleverne gennem arbejdet med bøgerne og de
tilsvarende opgaver bliver fortrolige
med fagbogsgenren.
De træner og udvikler desuden læsekompetencer og strategier, der udvikler deres
evne til at tilegne sig viden fra fagbøger og fagtekster.
Eleverne
udvikler en begyndende bevidsthed om, at forskellige læseformål kræver
forskellige læsemåder.
Med
udgangspunkt i opgaverne til fagbøgerne trænes og udvikles færdigheder inden
for forskellige læsemåder: skimming, punkt-, oversigts- og nærlæsning.
Bøgerne
er flot illustrerede og indeholder redskaber, der kendetegner en god fagbog:
Indholdsfortegnelse, kapiteloverskrifter, ordforklaringer, statistisk
materiale, hjælp til informationssøgning og stikordsregister.
Der er opgaver
til alle bøger og de bruges til at tjekke elevernes indholdsforståelse og
vægter træning af genrebevidsthed, forforståelse, læsestrategier,
informationssøgning og refleksionsevne.
Vi
vil i forbindelse med vores faglige læsekursus også arbejde med fagtekster på www.danske-dyr.dk + www.verdens-dyr.dk . Her vil eleverne
søge oplysninger om interessante dyr samt skulle besvare en quiz. Der er mulighed for at
arbejde på to niveauer, så der skulle være udfordringer til alle.
Vi arbejder med fagligt læsekursus i alle
dansktimerne mandag, torsdag og fredag.
LEKTIER:
Hver
elev skal arbejde i cirka en halv time med sin bog + opgaver til ovenstående
tre dage. Diktatforberedelse til onsdag.!
Eleverne
skal på denne måde selv være ansvarlige for, at de får lavet deres ting, men
det ville da være en god idé, at følge lidt med i deres arbejde og prøve at
vurdere deres arbejdsindsats.
De
første par gange har de arbejdet meget interesseret og med en rigtig god indsats.
Eleverne skal notere alle de læste bøger på et udleveret ark, og ved læsekursets afslutning, tager jeg alle besvarelser med hjem til gennemsyn.
Se venligst nedenstående brev fra sundhedsplejen. Vi er så vidt vides ikke plaget af lus i øjeblikket, men derfor er det jo godt at være lidt forberedt, og måske kan vi ved at følge opfordringen forhindre at fremtidige luseangreb bliver alvorlige.
Fra sundhedsplejen:
At leve med lus.
I
september 2005 offentliggjorde Skadedyrslaboratoriet en undersøgelse, der
viser, at Nix og Priorderm, som vi ellers har regnet med var de eneste sikre
lægemidler mod lus, nu ikke længere virker særlig godt. Man ved også at lusene for det meste
overlever behandling med alle de andre ting, der i tidernes løb er blevet forsøgt
anvendt som lusemiddel, så som Tea Tree Oil osv. Dette gør, at vi bliver nødt
til at begynde at tænke i nye baner:
Den eneste sikre måde til udryddelse af lus er kæmning.
Det
er en kendsgerning, at 2 hoveder skal
være i tæt kontakt for at man kan blive
smittet med lus. Men hvis man tænker på danske børns hverdag, er det tilfældet
i rigtig mange sammenhænge. Det kan være derhjemme sammen med søskende, i
dagplejen, i børnehaven, i skolerne, i skolefritidsordninger i fritiden med
kammerater, i foreninger osv. osv.
Derfor er det vigtigt mindst én gang om ugen at undersøge for lus. Jo
hurtigere man finder lusene, jo lettere er det at slippe af med dem igen.
En ting ligger altså fast: det er
derhjemme man skal have fat i lusekammen. Det er nødvendigt at kæmning for
lus bliver lige så almindelig en del af hverdagen med børn, som at de skal
vaskes, have børstet tænder, vasket hår osv. Hvis man samtidig gør kæmningen
til en hyggestund, hvor man fx hører en god historie, vil det for de fleste
børn opleves som vældig rart at blive ”nusset” i hovedbunden.
Først
når alle forældre bliver bevidste om, at det er derhjemme indsatsen skal
gøres,kan vi komme luseplagen til livs.
Venlig hilsen Sundhedsplejen